Jag har precis stiftat bekantskap med nya "Filmkrönikan".
Det känns numera nästan tröttsamt att skälla på detta program. Så fort en ny version uppstått har kritiken forsat över den som ett regnoväder över västra Skåne. Förmodligen är det därför SVT känt ett behov av att ändra om i programformen så ofta (det här måste vara åtminstone den sjunde klart urskiljbara versionen sedan Gunnar Rehlin lämnade programledarposten för tio år sedan).
Faktum är att jag gillade den förra varianten. Den tog formen av ett rakt studiosamtal, utan en massa klart uppgjorda roller som begränsade ("han ska recensera och hon föra diskussionen") eller (om jag minns rätt) en massa onödiga reportage. Problemet är förstås att en sådan form ställer höga krav på de som medverkar, men å andra sidan borde det vara ett självklart krav att ha kompetenta personer i vilket kulturprogram som helst.
Det behövs dock inte många minuter av nya Filmkrönikan innnan jag börjar skruva plågat på mig. Jag får en känsla av att ha hamnat i ett barnprogram av en sort jag trodde tillhörde forna tider. Programledarna talar till sin publik som om den var mindre vetande, vilket bildar en inte helt lyckad kombination med det faktum att kompetensen inte förefaller vara den man skulle önska. De verkade helt beroende av sina manus och det hela blev ännu värre när de skulle tala "spontant" med varandra. Och vilken funktion var det tänkt att den fåniga tävlingen skulle ha? Greppet att ta upp filmens mottagande av kritikervärlden i allmänhet kändes dock lite fräscht. I två filmer. Sedan blev även det mest plågsamt.
Käre läsare, få nu inte uppfattningen att jag är någon form av filmexpert som vill ha diskussionen på en nivå över "den stora massans". Jag kan inte särskilt mycket om film, knappast mer än genomsnittet. Men att lägga diskussionen på en nivå som visar att de inblandade är riktigt kompetenta inom sitt område gynnar alla. Både de insatta och de som fortfarande inte är det.
Så snälla SVT, skippa de fåniga gimmickarna och reportagen och gärna betygen också och plocka in folk som är kunniga och skickliga nog att kunna hålla ett program uppe genom det de säger. Det är inte så viktigt om det är en person eller flera på skärmen, bara de vet vad de sysslar med.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
fredrik sahlin åter till filmkörniken, känns som han nu säger mer om film under 2 minuter i kulturnyheterna än vad som framkommer i filmkrönikan(även om man får tillgodoräkna de otalet gånger programmet går i repris)
Nog för att Fredrik Sahlin tillhör det bästa som programmet kunnat prestera, men formen kändes inte helt klockren under hans tid. Eller så kanske det bara var så att Film-Sara var en så blatant felplacering i programledarrollen.
"Greppet att ta upp filmens mottagande av kritikervärlden i allmänhet kändes dock lite fräscht. I två filmer. Sedan blev även det mest plågsamt."
gillar den formuleringen.
även grant avslut.
Post a Comment